Friday, October 28, 2011

Alhamdulillah


That call. I was watching Korean drama on tv when Abah's phone rang.

'Shidah'.

Kakak aku yang ke-2 telefon. Menjerit dia, girang. Cepat-cepat aku berlari masuk dalam bilik sebab Abah tengah lena depan ruang tamu. Kalau nak ikot, dengan Shidah punya jeritan, aku pon boleh menjerit sekali walaupun tak tau apa sebab. Dan kalau aku dah jerit, haha it means abah boleh bangun dari tidoq berdiri sebab terlampau terkejut. Since Abah baru balik dari kursus dan aku tau betapa penatnya Abah, aku harus cari tempat kat mana jeritan aku dapat dikurangkan.

"Kenapa?"

"Adek, kak dapat tawaran biasiswa tu! Kak dapat kak dapat! KAK DAPAT!"

"WAHH TAHNIAH!" (Aku dah mula bercakap menggunakan tone yang sama)

You see. This is a good thing. Aku banyak diam waktu berbual tadi. Dia betoi-betoi happy. Dia bercakap tentang betapa dia terharu sangat dia berjaya make it through, betapa dia happy sebab dia tak sangka dia dapat, betapa dia happy sebab mendapat tajaan means a great deal to her. And because she's so happy, I am happy to (:

One thing about her, dia sangat rendah diri pasai dia student Politeknik. Waktu dia pi interview dulu pon, dia ada cakap candidate kebanyakannya dari UiTM, USM, UKM dan banyak lagi IPTA terkemuka yang lain. And because of that, dia sangat rendah diri. Tapi kan, aku sentiasa yakin yang dia boleh. Mak yakin. Abah yakin. Kakak yakin. Abang pun, insya-Allah rasakan perkara yang sama. Dan alhamdulillah, pintu rezeki masih terbuka luas untuk dia.

On my behalf, the act of writing this story is not to boast and 'canang satu kampung', NO. This is my way to keep this event as an evident. Aku seorang yang sangat pelupa. Benda apa yang jadi semalam, tak mustahil kalau masuk hari ni aku cakap aku dah lupa. I have a very short term memory. Jadi , aku takkan pernah mau lupa yang Shidah dah berjaya. Sebab kejayaan dia jugak adalah merupakan satu moment bahagia buat aku. Dan kalau aku lupa, post ni ada untuk mengingatkan aku. Wauu, I'm talking real sweet. Mungkin kalau Shidah baca post ni, jom pi makan Kenny's?

Pada yang lain, buat kawan yang aku kenal ataupun tak, junior atau senior, pembaca budiman yang lain, ada satu moral yang terkandung dalam cerita ni. No matter where you're from, what college you're studying at, please do not feel down. As long as you pour in some effort, and strive towards success, success will come running to you. Kak Shidah dulu bukan top scorer waktu sekolah menengah, tapi dia berubah sejak masuk Politeknik. Dan dia berusaha. Dan dia jadi seseorang yang baru. Alhamdulillah, she managed to finish off her diploma and became a first class graduate. And now she's pursuing degree in UIA. Dengan izin Allah, kejayaan datang pada yang berusaha untuk mengubah nasibnya.

All the best for your future journey too, dear readers! ^_^